AdBlockers verrijken de creativiteit van de marketeer

- Lisa

Het aantal internetgebruikers groeit non-stop. Inmiddels is 59% van de complete wereldbevolking actief op het internet, dat lijkt mij de plek waar je als adverteerder moet zijn toch? Het aantal advertenties op het internet is enorm gegroeid, wat op zijn beurt heeft gezorgd voor de toenemende aanschaf van ad-blockers. Wat is de impact van deze ad-blockers op onze industrie en kunnen ze eigenlijk ook een positieve invloed hebben? Wij leggen het voor je uit.

Het aantal online advertenties groeit als kool

De reclame-industrie is oud, heel oud. Er zijn vondsten gedaan die erop wijzen dat er ten einde van het Romeinse Rijk al reclameboodschappen werden verspreid. Met het ontstaan van digitale massamedia, werd deze industrie alleen maar groter en machtiger. Ook toen werd er al actief gezocht naar manieren om deze reclames en advertenties zo veel mogelijk te vermijden. De reclames op TV werden een nationale plaspauze en wanneer de reclame op de radio begon ging, men snel de hond uitlaten. Bij vervelende advertenties op het internet is dit helaas geen optie, waardoor veel internetgebruikers de hulp hebben ingeschakeld van adblockers.

Hoe werkt een AdBlocker?

Een adblocker blokkeert het weergeven van onlineadvertenties. Het doel van een adblocker is het blokkeren van advertenties die meestal als irritant worden ervaren. Dit leidt tot een advertentie vrij internet of deze advertenties worden vervangen door subtielere, aangenamere, relevantere advertenties. Voor jou als e-marketeer een uitdaging. Want hoe zorg je ervoor dat jouw boodschap toch aankomt bij jouw doelgroep. Kort gezegd, hoe zorg je ervoor dat jouw advertenties bij die groep advertenties hoort die wél worden toegelaten

De toename in het gebruik van AdBlockers

Als je er eens goed over na denkt, is het ook niet gek dat zoveel mensen ervoor kiezen een adblocker te installeren. De hele dag door worden we blootgesteld aan prikkels van door een overvloed aan advertenties, ze zijn er tegenwoordig altijd en overal: in de bus, op de wc in het tankstation, op je mobiel en op borden in het stadscentrum. Inmiddels vinden wij het de normaalste zaak ter wereld, dat wij in de supermarkt moeten kiezen uit twintig verschillende soorten Wc-papier.

Door deze overvloed aan prikkels door advertenties, werd het voor adverteerders steeds moeilijker om hier bovenuit te steken. Veel adverteerders kozen er al snel voor om dit op te lossen met het gebruik van schreeuwerige, aanwezige advertenties die, qua uiterlijk, met kop en schouders boven de andere advertenties uit steekt. Dit was even de oplossing, tot dat men begon met het massaal downloaden van adblockers. Na tijden van irritante pop-ups en schreeuw advertenties, is het nu eindelijk tijd om weer creatief na te denken

AdBlockers zorgen voor betere marketingcampagnes!

Het kostte even tijd, maar adverteerders over de hele wereld hebben door dat hun schreeuwerige en irritante advertenties niet meer werken. Dankzij de komst van adblockers zullen de marketeers weer creatief moeten nadenken met een ‘consumer-first’ instelling. Het lijkt erop dat deze “verschrikkelijke” adblockers juist kunnen zorgen voor nieuwe successen op het gebied van adverteren en marketing. Hoe? Wij hebben er een paar voor je op een rijtje gezet.

Focus op relevante en persoonlijke advertenties

Het maken van persoonlijke, relevante en contextueel goede advertenties kost meer tijd en geld, maar het zijn deze advertenties die door de adblockers worden doorgelaten en internetgebruikers zullen zien. Interessante en relevante advertenties trekken de gebruiker juist aan, waardoor zij het gebruik van adblockers wellicht overbodig zullen gaan vinden.

Verspil geen geld aan advertenties die de klant toch niet bereiken

Hoe zonde! Er gaan zoveel budgetten van bedrijven op aan onzinnige, slechte advertenties van enorm lage kwaliteit. Sterker nog, deze advertenties komen niet eens bij de doelgroep terecht omdat ze onderweg al worden onderschept door adblockers. Deze slechte advertenties laten niet alleen de budgetten krimpen, maar ook de waarde van jouw bedrijfsnaam. Jij wilt toch niet bekend staan als dat bedrijf met die verschrikkelijk irritante advertenties? Kortom, stop met het creëren van goedkope advertenties en start met het ontwikkelen van sterke marketingcampagnes die wél succes behalen!

Consumer-first ideologie

Als marketeer wil je jouw klanten een gevoel van verbinding geven met jouw merk of product. Focus je daarom op het behouden van jouw klanten en maak hen ambassadeur van jouw merk of product. Met het creëren van content die bij hun interesses en hulpvraag past, krijg je de kans om met jouw klanten te connecten en hen te laten zien hoe jij hen kan helpen.

Hoe kan DHVVP mij hiermee helpen?

DHVVP is gespecialiseerd in Marketing Automation. Met behulp van automations ben je in staat om geautomatiseerd 1:1 te communiceren met jouw potentiële klanten. Doordat deze communicatie persoonlijk en relevant is voor de doelgroep, wordt deze doorgelaten door de AdBlockers

Suspect

Prospect

Lead

Customer

Loyal

V.I.P

Marketing Automation bedient het spectrum van klantstadia. Van suspect naar een loyale klant. Ieder stadium vraagt om een specifieke aanpak qua geautomatiseerde communicatie. Met behulp van modellen als CRITICAL, PSC en BITSER zijn we in staat om op het juiste moment de juiste boodschap aan de juiste persoon, via het juiste kanaal sturen.

Lisa Eising

Productspecialist

Lisa

Lisa is de product specialist van ons e-mailmarketing platform. Heb je vragen of ben je nieuwsgierig geworden? Bel of mail Lisa gerust!