Piña Coladas met Selligent Nangu

- John

Aan de namen zal het zeker niet liggen: Iedere release van Selligent heeft, op z’n zachtst gezegd, een bijzondere naam. Dit keer verwijst de naam naar een kokosnootachtige. De Nangu release die sinds 15 juli jl. beschikbaar is op alle SaaS omgevingen, is door De Heeren van Veertig Plus weer uitvoerig onder de loep genomen. Zou deze net zo goed smaken als een glas Piña Colada in de O’Malley’s bar? In deze blog gaan we het ontdekken. De ingrediënten voor Selligents zomerversie van deze heerlijke coctail bestaat uit Folder Rights, Cancel and Pause, Custom A/B testing en Rich Mobile Push Notifications. Lets taste this one!

Admin Configuration Folder Rights

Hier hebben we echt op zitten wachten? Eh… ja! Ik denk vooral diegenen die KeyUser of SuperUser op hun voorhoofd getatoeëerd hebben staan. Nu waren we sowieso al erg blij met de mogelijkheid om überhaupt folders aan te maken. De mogelijkheid om expliciete rechten toe te kennen aan folders per gebruiker en/of rol is er eentje die écht heel fijn is. Zo ben je in staat om een cleane folderstructuur in te richten, waar enkel relevante folders zichtbaar zijn voor de eindgebruiker.

Folder Rights staat standaard uit binnen Selligent Marketing Cloud. In dat geval heeft iedereen toegang tot alle folders. Na activatie kun je bepaalde groepen ook uitsluiten van folder rights. Erg handig in het geval van bijvoorbeeld een super user en/of keyuser. Admins zijn natuurlijk sowieso uitgesloten van folder rights.

Nice! Op Userniveau toegangsrechten zien

Dit is echt gaaf! Je kan nu per user zien tot welke folders hij of zij toegang heeft. Dit maakt het beheer een stuk gemakkelijker en geeft goed inzicht in de structuur en toegang.

Je selecteert eenvoudig een willekeurige user, klikt op de ‘Folder Rights’ tab en voila! Alle folders waar deze user toegang tot heeft, wordt in een overzicht getoond.

Indien een user geen toegang heeft tot een bepaalde folder die gebruikt wordt in een journey, ontvangt hij of zij een melding op het scherm. Dit geldt ook voor lijsten, Custom Components en Content Blocks, waar de user geen toegang tot heeft. In de properties van een lijst wordt aangegeven dat een user geen toegang heeft tot bepaalde assets. Dit is erg handig bij het oplossen van problemen met rechten. Moest je eerst in de folderstructuur duiken, vergelijkingen maken met asset management en eventuele rollen, nu kan je per gebruiker exact en snel zien welk vinkje je aan moet zetten of welk asset je zou moeten verplaatsen naar een toegankelijke folder.

Cancel Journey Dialog

In de vorige blog hebben we uitgelegd op welke niveaus je journeys kunt stoppen. In bijgaand voorbeeld van ruim 5 miljoen records is het erg fijn als je in staat bent om een journey te stoppen, mocht er onverhoopt toch iets mis zijn aan de te verzenden e-mail. Nieuw in de Nangu release is, dat je een count ziet van het aantal records dat inmiddels de digitale deur uit zijn gegaan. Indien je zeker weet dat je de journey wilt stoppen, wees dan wel snel, de verwerking gaat op de achtergrond door totdat je op de ‘Yes, cancel journey’ button klikt. Hoe kleiner de doelgroep, hoe sneller je moet klikken, want vergis je niet: De Grid verzending is razendsnel!

Pausing Journeys

Alweer zo’n handige feature die je zeker zult gaan gebruiken! Pauzeren van een flow. Voor Campaign Addicts was dit al een bekende feature. In SMC was deze functie enkel voorhanden in Custom Journeys. Echter, in de Nangu release kun je deze optie nu gebruiken in alle journeys. Erg bruikbaar indien je een geautomatiseerde flow tijdelijk even moet uitzetten, om bijvoorbeeld te voorkomen dat er teveel e-mails op de digitale deurmat bij de ontvanger belanden en je voorrang geeft aan een bepaalde mailflow die absoluut de deur uit moet.

Custom A/B testing

In de vorige versies was de a/b test enkel beschikbaar als journey type. In custom journeys zou je ook best a/b testing willen gebruiken. Weer zo’n voorbeeld dat Selligent echt luistert naar haar eindgebruikers. Je hebt nu de keuze om óf een A/B journey te gebruiken, waardoor je met behulp van een wizard snel een test opzet, of een component in een custom journey te plaatsen.

Waarom zou je dit eigenlijk willen? Waarom een custom journey opzetten voor een a/b test? Nou… Een custom journey geeft meer zicht op het verloop van je journey. Bovendien zijn er veel marketeers die de a/b flow uitbreiden met andere componenten, zoals bijvoorbeeld het wegschrijven van data naar een interface voor externe reporting doeleinden. Mooi is trouwens dat de resultaten van de a/b test ook zichtbaar zijn in de custom journey. De winnende e-mail wordt gemarkeerd met een groen bolletje. Kijk, dat zijn van die kleine, maar o zo handige dingetjes die het leven van een new marketer zoveel fijner maken.

Afbeeldingen versturen met Rich Mobile Push

Het versturen van push notifications is geen standaard onderdeel van SMC. Hét grote voordeel om dit wel te doen is natuurlijk het verrijken van profielen binnen de Selligent omgeving zelf. Bovendien breid je jouw custom journeys eenvoudig zelf uit met een mobile push en ben je niet afhankelijk van ondersteuning van IT of die ene collega die met het ‘andere’ platform werkt. Bovendien heb je maar één platform voor wat betreft het onderhoud van de communicatie. Nu waren we sowieso al fan van dit onderdeel van SMC. Was deze feature in campaign meer basic en meer een techie’s dingetje. Nu kan je als marketeer eenvoudig variabele content aan je push notifications toevoegen.

Live en smart content

Die content is nog uitgebreider geworden in de Nangu release. Zo kun je images gebruiken uit je standaard library, live content en zelfs als Smart Content (geautomatiseerd de meest relevante afbeelding tonen, zoals bijvoorbeeld recommendations) In bovenstaand voorbeeld zie je hoe dit er op een iPhone uit zou zien.

Is dit alles?

Nou nee. De Nangu release bevat naast de in deze blog beschreven onderdelen, veel meer verbeteringen en handigheidjes. Het mooie is dat deze voor zowel de marketeer als de beheerder van SMC ieder meerwaarde betekenen. En natuurlijk voor ons als dedicated Selligent Partner geeft het ons weer meer armslag om de wensen van onze opdrachtgevers tot in de puntjes te kunnen realiseren. We kijken alweer uit naar de volgende release. De Roadmap ziet er veelbelovend uit en bevat fraaie toevoegingen op functionaliteit.

John Eising

Selligent Expert

John

John is onze Selligent Expert die al sinds 2001 met het platform werkt. Heb je een vraag over Selligent of heb je advies nodig? John kent alle ins en outs, dus mail of bel hem gerust.