Generic Template

De klant

Sunweb Group is een van de meest toonaangevende reisorganisaties in Europa. Het is de drijvende kracht achter zes verschillende merken die actief zijn in 7 internationale markten: Nederland, Denemarken, Zweden, België, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk. Sunweb is een uitsluitend online aanbieder van reizen naar zon- en winterbestemmingen. De combinatie van een gecentraliseerde organisatie, unieke content en een sterk online business model heeft geleid tot meer dan een miljoen tevreden Sunweb klanten per jaar.

De uitdaging

Bestaat die droom dan echt? Is het mogelijk om slechts één e-mailtemplate te hebben voor al jouw geautomatiseerde én handmatige communicatie? Voor onze klant Sunweb was het antwoord daarop een volmondig ‘ja’.

De uitdaging zat ‘m vooral in de complexiteit. Hoe zorg je ervoor dat je, met al die ingewikkelde techniek, toch een onderhouds- en gebruiksvriendelijk template voor de marketeer maakt? Eén van die uitdagingen had betrekking tot het minimaliseren van de benodigde inspanning in het geval van wijzigingen. Met andere woorden: in plaats van 40 keer ergens handmatig een wijziging door te moeten voeren, in staat zijn om op één centrale plek een wijziging door te voeren.

De uitkomst

Met behulp van Selligent Marketing Cloud (SMC) hebben we een generiek template opgezet die alle merken én talen binnen de Sunweb Groep ondersteunt. De ingrediënten voor dit template bestaan uit dynamische contentblokken, article- en datatabellen. Dit zijn als het ware legosteentjes waarmee je in staat bent om een e-mail op te bouwen die bestaat uit verschillende elementen.

Het resultaat is een template dat bestaat uit meer dan 250 variabelen die geheel automatisch en centraal worden beheerd vanuit een customer data platform (CDP). Slechts één parameter is verantwoordelijk voor de data die nodig is om een e-mail te voorzien van de benodigde content. Hierdoor ontstaat een 1:1 gepersonaliseerde e-mail die relevant is voor die ene ontvanger. Via een dataloader wordt Selligent Marketing Cloud van alle benodigde data voorzien. Vanuit SMC gaat data terug naar het CDP voor onder andere BI toepassingen.

Voorbeeldtoepassingen

Op basis van het generieke template zijn er in Selligent Marketing Cloud diverse geautomatiseerde campagnes ingericht. Al deze campagnes zijn zo opgezet, dat ze door alle merken kunnen worden gebruikt, met toepassing van de juiste taalsettings. De campagnes worden getriggerd door vooraf gedefinieerde parameters, waardoor de juiste communicatie op het juiste moment aan de juiste persoon wordt verzonden.

Hieronder vind je twee voorbeelden van volledig geautomatiseerde campagnes die we voor Sunweb hebben ingericht met behulp van de generieke template.

Recommendation Campaign

Reminder Campaign: Acco Alert

Automatisch versus handmatig

Dit zijn slechts twee voorbeelden van geautomatiseerde campagnes die gebruik maken van dit generieke template. Het mooie is, dat ditzelfde template ook geheel met de hand kan worden ingevuld door een marketeer. Hierdoor heeft men volledig de vrijheid om een e-mail naar eigen inzicht te bouwen. Ook is het mogelijk om een deel geautomatiseerd en een deel handmatig te vullen.

Door gebruik te maken van voor gedefinieerde content blokken, is het gebruik van de juiste lettertypes, kleuren etc. geheel gegarandeerd en voldoet iedere e-mail aan de eisen van de Sunweb huisstijl. Aan de hand van het merk, de taal en de propositie, worden de juiste stijldata automatisch in het template geladen. De marketeer heeft hier geen omkijken meer naar. In feite komt het er op neer dat één e-mail gelijktijdig kan worden gebruikt voor alle merken en talen. Dat scheelt natuurlijk enorm veel tijd!

Better Call DHVVP!

Heeft deze case jou nieuwsgierig gemaakt en heeft het je inspiratie gegeven? Neem dan snel contact op met één van onze consultants of vraag geheel vrijblijvend een demo of prijsindicatie aan!

Phone number
085 060 4044