Spectaculaire Uplift
KPI Performance

TICA Trends & Trade

Het toonaangevende lifestyle platform van Europa

TICA Tends & Trade is het meest toonaangevende lifestyele inkoopplatform voor Europa door vraag en aanbod op een inspirerende manier met elkaar te verbinden.

In Venlo en Aalsmeer worden drie grootschalige B2B cash & carry inkoopcentra op het gebied van home, gift, garden & fashion producten geëxploiteerd. Aan professionals en detailhandel in heel Europa worden de laatste trends en inspirerende styling op dit gebied aangeboden.

Klant:

TICA Trends & Trade

Branche:

B2B Lifestyle

Uitdagingen PWMarkets

Uitdagingen

  • Geen capaciteit en niet de middelen om leads op te volgen
  • De conversie was niet zichtbaar
  • Niet voldoende zicht op het klantproces
  • Te veel uitval op het ‘Nieuwe Klant Formulier’
  • Te veel klanten die langer dan 12 maanden geen aankopen doen

Het BITSTER-model

Het BITSER-model is een methode waarbij in 6 stappen het klantproces wordt geoptimaliseerd. Hierbij is het hoofddoel het verhogen van de omzet. Op basis van dit model hebben wij 12 flows gedefinieerd en deze in Selligent Marketing Cloud ingesteld als geautomatiseerde trajecten.

Bekendheid. Imago. Traffic.

De eerste drie letters (BIT) gaan over het omzetten van een suspect naar een prospect en uiteindelijk naar een lead.

Sale. Extra Sale. Re-Sell.

Het laatste deel (SER) gaat over het uitbreiden van de klantrelatie naar een loyale klant.

BITSER Model

Opbouwen van de journey

De verschillende journeys zijn opgebouwd, waarbij we zijn begonnen met het converteren van anonieme website bezoekers. De journey ‘eindigd’ met het opnieuw activeren van slapende klanten.

Voorbeeld journey: Het converteren van anonieme website bezoekers

Een anonieme bezoeker neemt een kijkje op de inspiratiepagina en krijgt een pop-up te zien. Deze pop-up leidt vervolgens naar een downloadformulier. De flow ziet er vervolgens als volgt uit:

BITSER Model flow
Resultaten PWMarkets

Resultaten

Het verminderen van de werkdruk
Door de inzet van automations

De conversie en het klantproces inzichtelijk gemaakt
Door gebruik te maken van een custom dashboard waardoor PWMarkets in staat is om het klantproces volledig te controleren

Indrukwekkende KPI-resultaten
Door reactivering en een soepel gebruik van formulieren en het optimaliseren van e-mails.
Bekijk hier de uitgebreide KPI-resultaten

Nieuweklantformulier KPI

Uitgelicht resultaat:

Enorme toename van het aantal nieuwe klanten

Wij hebben het registratieformulier voor nieuwe klanten opnieuw opgebouwd in Selligent Marketing Cloud. Dit resulteerde in een hoeveelheid van 700 (72%) tot 1.000 (98%) aanvragen voor een klantkaart per maand.

  • Doordat het formulier is opgebouwd in SMC wordt de performance heel precies gemonitord en kunnen snelle aanpassingen worden gemaakt als dit nodig zou zijn.
  • Het aantal stappen die de klant moet doorlopen zijn verminderd.
  • Integratie van een KVK API voor een postcode checker.
  • Het formulier is duidelijker en begrijpelijker gemaakt voor de klant.
  • Het formulier wordt gehost op de webpagina’s via content rendering
  • Het formulier is dynamisch opgebouwd: Het toont automatisch het juiste merk en de juiste taal afhankelijk van de herkomst van de klant.

Uitgelicht resultaat:

Welkom terug campagne

De reactivatie campagne benaderd klanten die in het verleden aankopen hebben gedaan, maar de afgelopen 12 maanden niks meer hebben gekocht. De campagne is verder verfijnd en toont indrukwekkende resultaten:

  • Open ratio > 70%
  • Click-through > 78%
  • 0 uitschrijvingen

Tijdens de start van de campagne, in Q3 van 2019, hebben we de campagne verder verfijnd door:

  • Ja / Nee CTA in de mail te verwerken. Hierdoor kon de klant gemakkelijk in de mail aangeven of ze wel of geen klant wilde blijven.
  • De onderwerpsregel bleek uiteindelijk het beste te presteren wanneer hier direct de vraag in werd verwerkt of ze klant wilden blijven.
Welkom terug campagne PWMarkets
Dashboard PWMarkets

Uitgelicht resultaat:

Het dashboard

  • De prestaties en het proces van de klant konden uitstekend in de gaten worden gehouden.
  • 12 geautomatiseerde e-mail journeys op basis van het BITSER-model
  • Alle gegevens worden weergegeven in één duidelijk en overzichtelijk custom dashboard.

Uitgelicht resultaat:

Score op KPI per maand

  • 500 suspects zijn omgezet naar prospects via één flow
  • 1.200 klantaanvragen per maand
  • 1.000 nieuwe klanten per maand
  • 650 nieuwe kaarthouders met een eerste transactie
  • Inspiratiemails hebben een openrate van boven de 37%
  • Inspiratiemails hebben een CTO van boven de 25%
  • 17% van de kaarthouders maakten een transactie nadat ze een re-activatie mail hadden ontvangen.

BITSER Model KPI Performance

Nieuwsgierig geworden?

Heeft deze case jou nieuwsgierig gemaakt en heeft het je inspiratie gegeven? Neem dan snel contact op met één van onze consultants of vraag geheel vrijblijvend een demo of prijsindicatie aan!

Phone number
085 060 4044