Een digitale transformatie in het Coronatijdperk? Dat betekent het creëren van een omnichannel-relatie met jouw klanten!

-

De term “digitale transformatie” is tegenwoordig één van de meest gebruikte termen in gesprekken met voedingsbedrijven. Een groot deel van deze organisaties werden de afgelopen maanden gedwongen hun start in de online verkoop te versnellen of hun bestaande e-commercekanalen consequent te versterken. De realiteit die zij zijn tegengekomen, heeft zelfs de grootste sceptici ervan overtuigd dat multichannel automatisering van klantcommunicatie de beste manier is om de taak met succes te voltooien.

Toch blijven veel bedrijven in deze sector zich “met tegenzin” ontwikkelen op dit gebied. Daarnaast blijkt het gebruik van nieuwe digitale marketingplatforms in deze branche van een lager niveau te zijn dan in andere sectoren. Dit geldt onder andere voor bedrijven in de reis-, mode- en financiële-sector, die al eerder zijn begonnen aan deze digitale transformatie.

Daarbij is het een enorme opgave om het pad van de digitale transformatie gedwongen binnen een paar maanden te moeten bewandelen, terwijl je daar normaalgesproken jaren voor zou moeten uittrekken. Afgezien van de grote retailers, hoefden veel voedingsbedrijven tot op heden niet zo dicht bij hun klanten te komen. Na de uitbraak van het Coronavirus is deze realiteit echter radicaal veranderd en beginnen bedrijven zeer actief te werken aan hun directe contactstrategieën met de klant. Aan de ene kant heeft dit een scenario geopend met grote uitdaging, maar aan de andere kant zou dit ook grote kansen kunnen bieden waar bedrijven van moeten profiteren.

De nieuwe technologische uitdagingen

Wanneer je kijkt naar de relaties die de hedendaagse voedingsindustrie onderhoudt met haar klanten en de platformen die zij hierbij gebruiken, staat deze industrie voor drie grote uitdagingen.

De eerste uitdaging is het vermogen om te voldoen aan de gegenereerde online vraag. Tijdens de eerste Corona-maanden gingen mensen massaal online hun boodschappen bestellen. Hierdoor kwamen de verkoopsystemen van de leveranciers onder grote druk te staan, waardoor er uiteindelijk veel zijn ingestort. Hierdoor groeide onder de leveranciers de behoefte naar effectieve platformen voor klantenbeheer. Want een goedkoop platform blijkt, wanneer het er op aankomt, toch echt altijd duurkoop te zijn.

De tweede uitdaging is nauw verbonden met de eerst uitdaging. Het omvat de financiële vrijheid om, in het geval van een plotselinge toename van de vraag, de benodigdheden waarmee je met je klanten communiceert te kunnen uitbreiden of verder te automatiseren. Dit is een uitdaging waarvoor de functionaliteiten van Selligent onbetwiste voordelen bieden.

De derde uitdaging is het gebruik van communicatieplatformen die eenvoudig kunnen worden geïntegreerd met andere belangrijke systemen binnen de sector. Denk hierbij aan koppelingen met voorraad, logistiek, bevoorrading of klantenservice. Dit alles om echte 1:1 communicatie uit te voeren. Dit zijn mogelijkheden die tijdens de pandemie erg nuttig zijn gebleken, bijvoorbeeld om klanten te allen tijde op de hoogte te houden van hun aankoopproces.

Relevante communicatie die waarde toevoegt

Het belangrijkste doel van omnichannel digitale marketingtools is om de relatie met klanten persoonlijk te maken. Deze platformen stellen marketingafdelingen in staat om duurzame relaties met hun klanten op te bouwen en 1:1 communicatie te genereren die voor hen relevant is. Op deze manier kunnen voedingsbedrijven transactionele communicatie verrijken, zoals aankoopbevestigingen en communicatie over de bestelstatus, levering en voorraad. Puur informatieve berichten zet je dus om naar berichten die waarde toevoegen en die op deze manier veel aantrekkelijker zijn voor klanten.

Nieuwe digitale marketingplatformen bieden multifunctionele voordelen op elk contactpunt met klanten. Allereerst bieden ze bedrijven een veel bredere kennis over hun consumenten: wie koopt waar, hoe communiceren ze, via welk kanaal communiceren ze, wanneer reageren ze het beste, etc. Met deze informatie en het toepassen van kunstmatige intelligentie kunnen we de beste tijd bepalen om met de klant te communiceren en wat te communiceren met wie. Op deze manier wordt de relatie veel persoonlijker en wordt de aankoop op een veel effectievere manier beïnvloed.

Als voorbeeld zou je kunnen kijken naar een promotionele nieuwsbrief die niet alleen de klant de producten laat zien die hem interesseren, maar die producten ook in real-time weergeeft op basis van de voorraad of zelfs op basis van de voorraad in de dichtstbijzijnde supermarkt. Het is geen magie, het is technologie.

Technologie ten dienste stellen van de organisatie

Desalniettemin, is het hebben van de nieuwste digitale marketingtechnologie niet voldoende. Zo’n platform moet worden gevoed en ten dienste staan van de organisatie.

Wat voor soort campagnes?

Hoe komen we aan de juiste data?

Welk platform past hierbij?

Het eerste wat je dan moet weten, is wat de organisatie wil communiceren en wat voor soort campagnes de organisatie wil creëren voor de klanten. Vervolgens moet je uitzoeken waar de gegevens zijn die nodig zijn om deze campagnes te maken. Dit kunnen gegevens zijn die kunnen worden verspreid tussen legacy systemen, online verkoopplatformen, social media netwerken, etc. Op deze manier kan jij de basis leggen voor succes op het gebied van digitale marketing door het best mogelijke datamodel te creëren zodat de marketeers gemakkelijk alle communicatie kunnen beheren.

Vanaf vandaag, met behulp van de meest innovatieve digitale marketingplatformen, is het hét moment waarop iedereen de klant als individu moet gaan zien en gaan behandelen. Hierbij denk je altijd na over hoe je deze unieke klant kan helpen en hoe je een relatie met hem kan opbouwen op de lange termijn.