Hét dashboard waar de Selligent Marketeer op zit te wachten

17 april 2020 • John

In de April release van Selligent Marketing Cloud, krijgt de marketeer toegang tot de module Dashboards. Met deze module beschik je over alle data facts van zowel Campaign als SMC (Selligent Marketing Cloud) Voor de hybride gebruiker een verademing, want alle cijfers in één dashboard, voor de Campaign gebruiker een verademing, want alle cijfers in een snel en overzichtelijk dashboard.

Channel Peformance

In deze chapter vindt de gebruiker kant en klare stats over verschillende dimensies heen. Zo kun je informatie bekijken over delivery per domein, de performance per journey, een samenvatting over de afgelopen dagen, waarbij je gebruik kunt maken van diverse filtermogelijkheden. De snelheid van het ophalen van de data is indrukwekkend.

In de afgelopen 30 dagen verstuurden we zo’n 1,4 mails vanuit De Heeren van Veertig Plus, verdeeld over 113 verschillende journeys en 5 verschillende landen. Met het onderdeel ‘e-mail per domein’, kunnen we per domein exact monitoren hoeveel mails er zijn verzonden, daadwerkelijk zijn afgeleverd en hoe de prestatie per domein is. Voor reputatiebeheer is dit onderdeel essentieel.

Binnen het dashboard zijn diverse drill downs beschikbaar en kun je steeds de KPI’s duidelijk en overzichtelijk terugzien.

De SMC top tien

Met de verschillende top 10 views krijg je zicht op hoeveel mails er per dag zijn verzonden. Wanneer was de beste aflevering van e-mails en wanneer ging het niet zo goed. Alles is overzichtelijk en gestructureerd beschikbaar. Ook hier kun je weer gebruik maken van de drill down functie en zo meer gedetailleerde informatie ophalen.

Data vergelijken?

Vergelijken van de verschillende data? Of het nu gaat over een journey, e-mail, domeinen… Gewoon aanklikken en direct verschijnen de cijfers in je scherm.

E-mail peformance per ontvangend domein

In één oogopslag inzicht in de prestaties per domein? In de Email For All Domains chapter zie je de sent en click results mooi bij elkaar staan. Het is mogelijk om te filteren en te sorteren. Zo krijg je snel inzicht in het gedrag van de verschillende ontvangers binnen een domein en weet je ook of je e-mail bij zo’n domein goed wordt afgeleverd. Voor je reputatie een belangrijk onderdeel. Als je e-mail wel wordt afgeleverd, maar niet wordt geopend en/of er niet wordt geklikt in de mail, dan heeft dit een negatief effect op je reputatie en uiteindelijk ook voor het plaatsen van jouw e-mail in de box van de ontvanger.

E-mail Peformance Summary for One Journey

Hier zie je eigenlijk alle KPI’s terug per journey. Denk aan de Opens, Clicks (Overall en Unique). De bijhorende grafieken kennen een geweldige zoom functie. Door met je muis er overheen te slepen, bepaal je bijvoorbeeld een bepaalde time-range en passen de bijhorende cijfers zich automatisch aan.

Email Summary by Journey/All journeys

Net als bij de e-mail performance per ontvangend domein, zie je de sent en click results mooi bij elkaar staan, maar dan op het niveau van een journey. Het is mogelijk om te filteren en te sorteren. Zo krijg je snel inzicht in het gedrag van de verschillende ontvangers binnen een journey en weet je ook of je e-mail bij zo’n journey goed wordt afgeleverd. Voor je reputatie een belangrijk onderdeel. Als je e-mail wel wordt afgeleverd, maar niet wordt geopend en/of er niet wordt geklikt in de mail, dan heeft dit een negatief effect op je reputatie en uiteindelijk ook voor het plaatsen van jouw e-mail in de box van de ontvanger. Zeker bij geautomatiseerde campagnes een belangrijke graadmeter.

Bij All Journeys vind je wederom de grafieken met zoom functie.

Hoe deed je het in de afgelopen week?

In deze weergave zie je de campagnes die in de afgelopen 7 dagen hebben gedraaid. Met een KPI weergave in percentages, onderin het scherm, ben je snel op de hoogte. Natuurlijk kun je ook hier weer gebruikmaken van filtering en zoom je eenvoudig in op de data.

In de Top And Bottom Email Performance zie je de prestaties van de beste en de slechtst lopende flows. Er wordt veel data getoond, in top 10 view en grafieken. Filtering en zoomen is ook hier toepasbaar.

Vergelijken als apart onderdeel

Tot slot biedt het chapter ‘Comparison’ De mogelijkheid om in te zoomen op de prestaties van Domeinen, journeys en periodes onderling. Via een zoek pane vind je gemakkelijk de domeinen die je met elkaar wilt vergelijken. Het lijkt me een wat overbodige functie als ik al zie hoe gemakkelijk je vergelijkingen kunt maken. Echter, er zal ongetwijfeld een reden voor zijn, daar zal ik bij een deep dive wellicht meer over kunnen zeggen.

Tot slot

Opvallend is de snelheid waarmee de data wordt getoond. Tijdens het schrijven van dit artikel sla ik twee vliegen in één klap: Ik check de KPI’s van de afgelopen week met lichtsnelheid en ik maak kennis met deze prachtige feature.

JohnEising

John Eising

Selligent Expert