Verjaardagscampagne

De klant

Kinepolis Group is een bioscoopketen met ruim 100 bioscopen in Europa en Noord-Amerika. Kinepolis is opgericht in 1997 na een fusie van twee familiebedrijven. Tegenwoordig biedt de bioscoopketen de ultieme filmervaring aan een breed publiek, maar Kinepolis is ook actief in filmdistributie, evenementenorganisatie, schermreclames en vastgoedbeheer. 

De uitdaging

Voor deze campagne ging Kinepolis España de samenwerking aan met de Catalaanse televisiezender voor kinderen en tieners: Super3 (SX3). Elk jaar krijgen kinderen die lid zijn van de Super3 Fan Club een verjaardagscadeau van Kinepolis: een kortingscode die gebruikt kan worden om tot drie bioscoopkaartjes te verzilveren. De Heeren van Veertig Plus heeft in samenwerking met Kinepolis España het achterliggende proces onder handen genomen.

De uitdaging en het doel

In het verleden, om deze kaartjes te verzilveren, moest de klant 72 uur voor het bezoek aan de bioscoop een mail sturen naar de Kinepolis klantenservice. In deze mail moest de klant de Super3 lidmaatschapsinformatie en de verjaardag aanleveren zodat dit handmatig kon worden gecontroleerd door Kinepolis. Nadat alles was gecheckt, werd de kortingscode via de mail opgestuurd waarna de klant via de Kinepolis website met deze code bioscoopkaartjes kon bestellen. 

Voorheen moest de klantenservice van Kinepolis alle aanvragen handmatig verwerken en controleren. Hierdoor was het proces foutgevoelig, tijdrovend en, aangezien tijd geld is, kostbaar. 

Kinepolis wilde dit proces zodanig automatiseren dat de klant gemakkelijk en vlot in een paar stappen de bioscoopkaarten kan verzilveren.  

  • Het proces zo makkelijk en toegankelijk mogelijk maken; 
  • Gebruikmaken van een webformulier om de aanvragen te structuren; 
  • Het laten vervallen van de voorheen verplichte 72 uur.

 Kinepolis wilde dit voor de klantenservice op een efficiënte manier automatiseren: creëer een snel, betrouwbaar en geautomatiseerd proces.   

  • Het aantal stappen voor de klantenservice verminderen; 
  • De benodigde hoeveelheid tijd terugbrengen; 
  • Het voorkomen van fouten en kosten besparen; 
  • De noodzaak van handwerk elimineren door de gegevenscontroles te automatiseren; 
  • Het geautomatiseerd verzamelen van opt-ins om in de toekomst commerciële communicatie te kunnen versturen. 

De campagne

  • Landingspage: Multilanguage verjaardagspagina (Spaans en Catalaans);  
  • Dyanamisch formulier: Multilanguage webformulier, automatisch gevuld met persoons- en lidmaatschapsinformatie; 
  • API-connectie: Connectie tussen de Kinepolis database in Marigold Engage en betaalsysteem Vista; 
  • Bevestigingsmail: Generieke mail, multilanguage, automatisch gevuld met juiste persoonsdata en kortingscode; 
  • Customer journey. 

Het Super3 Fan Club lid ontvangt een verjaardagsmail met het aanbod om een kortingscode aan te vragen. Een hyperlink in deze mail verwijst naar een speciale Kinepolis Verjaardagspagina.  

Op de pagina kan het Super3 lid een formulier invullen. De lidmaatschapsinformatie en verjaardag worden automatisch gecheckt in de Kinepolis database.

Bij succes vraagt Marigold Engage via een API een kortingscode aan bij Vista – het online betaalsysteem van Kinepolis.

Vervolgens wordt hierdoor een mail getriggerd die de code bevat. Deze mail, met bevestiging en kortingscode, wordt onmiddellijk verstuurd naar het Super3 lid.  

Door gebruik te maken van een customer journey opgebouwd in Marigold Engage, is Kinepolis in staat om belangrijke data te verzamelen.  

Allereerst worden er nieuwe e-mailadressen verzameld, gezien de eerste mail wordt verzonden door en vanuit Super3 en niet door Kinepolis. Om dit mailadres voor commerciële communicatie te kunnen gebruiken, moet er eerst een geldige opt-in worden afgegeven door de klant.

Vervolgens worden deze gegevens automatisch opgeslagen in de Marigold-database. Deze hoeven dus niet meer handmatig te worden gecontroleerd. Dit geautomatiseerde proces bespaart veel tijd, vermindert de tijd die besteed wordt aan het beantwoorden van telefoontjes en e-mails van klanten en het voorkomt fouten die door handwerk kunnen worden gemaakt.  

Tevens wordt er een klantprofiel aangemaakt en uitgebreid met de gegevens die zijn achtergelaten tijdens het bestellen van de kaarten. Denk hierbij aan favoriete filmgenres, gezinssamenstelling, leeftijd, budget en geografische gegevens.  

Al deze informatie is als goud voor de marketeer. De gegevens helpen om daadwerkelijk relevante en goed presterende e-mails te kunnen sturen en om een band tussen de klant en Kinepolis op te bouwen. 

Resultaten

Gebasseerd op de resultaten 3 maanden na lancering van de campagne.

0
92.200 kinderen hebben een verjaardagsmail van Kinepolis ontvangen.
0 %
Meer dan 95% van de ontvangen codes zijn via de Kinepolis website ingewisseld.
0 %
1 op de 10 e-mails resulteerde in extra kaartverkoop.

Kortom, het weggeven van gratis tickets zorgt voor meer omzet. Dit is terug te zien in de extra verkoop van tickets na gebruiken van de kortingcode. Daarnaast heeft het een enorm positief effect op de klantervaring en –tevredenheid, maar het resulteerde ook in een aanzienlijke vermindering van de druk op de klantenservice.

Better Call DHVVP!

Heeft deze case jou nieuwsgierig gemaakt en heeft het je inspiratie gegeven? Neem dan snel contact op met één van onze consultants of vraag geheel vrijblijvend een demo of prijsindicatie aan!

Phone number
085 060 4044